Úvod Nezaradené AWD versus 4WD – viete, aké sú rozdiely medzi najznámejšími pohonmi 4×4?

AWD versus 4WD – viete, aké sú rozdiely medzi najznámejšími pohonmi 4×4?

374

startstop
AWD versus 4WD – viete, aké sú rozdiely medzi najznámejšími pohonmi 4×4?

Pohon všetkých štyroch kolies má veľa riešení, nie všetky sú ale vhodné do terénu.  Pozrite si rozdiely medzi tými najznámejšími.

Na európskom trhu má pohon všetkých kolies veľkú obľubu, ale skutočne ho potrebujú a hlavne dokážu využiť všetci, ktorí ho uprednostňujú? Pohon všetkých kolies sa využíva hlavne pri potrebe prenosu výkonu na cestu, keď už dve kolesá svojou adhéziou nestačia.

Spôsobov, ako poháňať štyri kolesá je mnoho, no najjednoduchšie bude si najskôr tento pohon rozdeliť na dve hlavné skupiny: 4WD a AWD. Za AWD (All Wheel Drive) sa najčastejšie považuje taký pohon všetkých kolies, ktorý prenáša výkon na všetky kolesá stále, za pohon 4WD (Four Wheel Drive) sa dá považovať ten, pri ktorom sa dá manuálne alebo elektronicky k jednej hnacej náprave pripojiť podľa potreby aj druhá, ktorá v optimálnych podmienkach pri niektorých modeloch môže byť len hnaná. Auto je tak schopné jazdiť aj s pohonom len jednej nápravy, čo značí úsporu paliva.

Kým pohon AWD nájdeme hlavne v terénnych vozidlách, ako napríklad Toyota Land Cruiser, pohon 4WD nachádza uplatnenie predovšetkým v moderných SUV, akým je napríklad Škoda Kodiaq. Toto rozdelenie je len orientačné, neriadia sa ním všetci výrobcovia. Väčšina z nich pre pohon 4×4 používa vlastné označenie a skrývajú sa pod ním často oba uvedené typy.

Volkswagen 4Motion

4Motion je obchodné označenie značky Volkswagen pre pohon všetkých štyroch kolies. Tu je to trošku ťažšie, pretože pod označením 4Motion sa ukrýva pohon s pripojovateľnou zadnou nápravou pomocou medzinápravovej spojky Haldex, ale aj pohon so stálym záberom s medzinápravovým diferenciálom Torsen. Pohon 4×4 s Haldexom používajú pri vozidlách s priečne uloženými motormi. Tu motor poháňa primárne prednú nápravu a elektronika Haldexu pripája pri zníženej adhézii zadnú nápravu. Vozidlá s Torsenom sa používa pri pozdĺžnej zástavbe motora a v štandardnom režime sa rozdeľuje výkon 50:50 medzi prednú a zadnú nápravu.


Audi Quattro

Audi Quattro donedávna využívalo výhradne medzinápravový diferenciál Torsen, ktorý bol pri niektorých modeloch nahradený športovým diferenciálom z vlastnej dielne. Niektoré modely s priečne uloženým motorom využívajú systém Haldex ako u koncernového brata. Do palety pohonov od Audi nedávno prišiel nový systém Quattro Ultra, ktorý využíva medzinápravovú spojku Haldex aj pri pozdĺžne uložených motoroch. Štandardne je teda poháňaná predná náprava a zadná sa pripája v prípade potreby.


Mercedes-Benz 4Matic a 4Matic+

4Matic je systém využívaný vo vozidlách značky Mercedes-Benz. Prenáša výkon na obe nápravy pomocou centrálneho diferenciálu s planetovým prevodom a v najnovšom prevedení s prívlastkom “+” je prerozdeľovaný podľa potreby. Kľúčovou vlastnosťou je podľa Mercedesu absencia bežných uzávierok diferenciálu. Pohon 4Matic je možné použiť vo väčšine modelov značky, pri modeli triedy G je výrazne prispôsobený pre jazdu v náročnom teréne, kde prichádzajú k slovu aj uzávierky.


BMW X-Drive

X-Drive umožňuje pomocou mokrej spojky variabilné rozdeľovanie výkonu medzi prednú a zadnú nápravu, štandardne však v pomere 40% na predok, 60% na zadok. Pretože X-Drive preferuje zadnú nápravu, 100% výkonu na predné kolesá pošle len v prípade, že zadné kolesá úplne preklzujú. Opačne je to však pri malých modeloch značky s primárnym pohonom prednej nápravy. Pohon X-Drive je možné kúpiť vo väčšine modelov značky BMW.

Subaru Symmetrical AWD

Subaru používa systém Symmetrical AWD v štyroch rôznych variantoch. Jeho verzie sú VTD-AWD s premenlivým rozdeľovaním výkonu, AWD s aktívnym rozdeľovaním výkonu, AWD s centrálnym diferenciálom s viskóznou spojkou a AWD s aktívnym medzinápravovým diferenciálom DCCD. Subaru je však so svojím pohonom preslávené po celom svete a nie je sa preto čudovať, že ho automobilka ponúka vo všetkých svojich modeloch okrem športového kupé BRZ.

Pohon 4×4 a elektromobilita

Niektoré automobilky riešia pohon všetkých kolies kvôli emisným normám a širokým elektrifikovaním aj použitím elektromotora. Kým spaľovací motor poháňa jednu nápravu a častokrát aj vytvára elektrickú energiu, elektromotor poháňa druhú nápravu. Tu musia automobilky často riešiť softvérové naladenie kvôli rozličným výkonom na kolesách a odozvu motorov na plynový pedál.

Najjednoduhší, spoľahlivý a funkčný systém predstavuje použitie viskóznej spojky, ktorá funguje čisto mechanicky. Keď sa zvýši rozdiel v rýchlostiach predných a zadných kolies, teda jedny preklzujú, zvýši sa teplota, objem, tlak a tím aj viskozita oleja v spojke. Lamely oboch hriadeľov sa začnú vďaka treniu hustého oleja otáčať rovnako rýchlo, čím dôjde k „zapojeniu“ pohonu 4×4. Ešte v 90tych rokoch používal viskóznu spojku Volkswagen s označením Syncro, dnes ho nájdeme u značky Suzuki v modeloch Ignis a Swift.

Predný pohon, zadný pohon, alebo 4×4? Nie je štvorkolka ako štvorkolka

AWD versus 4WD – viete, aké sú rozdiely medzi najznámejšími pohonmi 4×4?
Tomáš Cifranič