Úvod Inteligentné autá a elektromobily Sledujete cestu? Mali by ste, pretože Bosch a jeho umelá inteligencia už možno...

Sledujete cestu? Mali by ste, pretože Bosch a jeho umelá inteligencia už možno sleduje aj vás

21
Bosch

Mikrospánok, rozptýlenie, nezapnutý bezpečnostný pás… To je iba zopár príkladov, ktoré môžu mať ďalekosiahle dôsledky. Aby sa predišlo kritickým jazdným situáciám i samotným nehodám, automobily budú v budúcnosti používať svoje senzory nielen na monitorovanie cesty, ale aj vodiča a ďalších cestujúcich. S týmto cieľom vyvinula spoločnosť Bosch nový systém monitorovania interiéru vozidla. V ňom hrajú hlavnú úlohu kamery a umelá inteligencia (AI).

Systém Bosch môže byť uvedený do výroby v roku 2022. V rovnakom roku zavedie EÚ pre nové vozidlá ako štandardný prvok bezpečnostnú technológiu, ktorá napríklad varuje vodiča pred únavou alebo rozptýlením.

Európska komisia očakáva, že jej nové požiadavky na bezpečnosť vozidiel zachránia do roku 2038 viac ako 25 000 životov a pomôžu zabrániť najmenej 140 000 vážnym zraneniam. Dohľad nad tým, čo sa deje vnútri vozidla, by mal v budúcnosti tiež vyriešiť zásadný problém autonómnych vozidiel. Ak má napríklad byť po automatizovanej jazde po diaľnici zodpovednosť za riadenie prenesená späť na vodiča, musí mať auto istotu, že vodič nespí, nečíta noviny ani si na svojom smartfóne nevybavuje e-maily.

Pri rýchlosti 50 km za hodinu prejde vozidlo počas vodičovho mikrospánku alebo pohľade na smartfón (aj keď iba na tri sekundy) až 42 metrov bez dozoru. Mnoho ľudí podceňuje súvisiace riziko. Medzinárodné štúdie uvádzajú, že takmer jedna z desiatich nehôd je spôsobená rozptýlením alebo ospalosťou. To viedlo spoločnosť Bosch k vývoju vnútorného monitorovacieho systému. Ten deteguje a upozorňuje na toto nebezpečenstvo a poskytuje podporu pri riadení.

Auto ako partner

Kamera integrovaná do volantu deteguje, keď vodičovi oťažejú viečka, je rozptýlený a otáča hlavu smerom k spolucestujúcemu alebo zadným sedadlám. Vďaka umelej inteligencii vyvodí systém z týchto informácií potrebnézávery. Varuje nepozorných vodičov, odporučí prestávku pri únave alebo dokonca zníži rýchlosť vozidla – v závislosti od prianí výrobcu a tiež od zákonných požiadaviek.

S týmto cieľom inžinieri Bosch použili inteligentné algoritmy na spracovanie obrazu. Zároveň nasadili strojové učenie, aby naučili systém porozumieť tomu, čo osoba na sedadle vodiča skutočne robí. Čo sa týka únavy vodiča, je systém školený pomocou záznamov skutočných jazdných situácií.  Napríklad na základe zpolohy viečok a rýchlosti ich mihnutia sa učí, ako veľmi je vodič unavený. To mu umožňuje varovať vodiča v závislosti od situácie a použiť na zásah asistenčné systémy.

V hre je aj NCAP

Výstražné systémy, ktoré vydávajú zvukové varovanie v prípade rozptýlenia alebo ospalosti, budú v budúcnosti patriť k najdôležitejším. Aj preto NCAP, Európsky program pre hodnotenie nových vozidiel, ich do roku 2025 zaradí do plánu na hodnotenie bezpečnosti vozidiel Euro NCAP. Pokiaľ ide o monitorovanie interiéru vozidla, informácie vyhodnocuje iba softvér v aute a nie sú ukladané ani predávané tretím stranám.

S automatizovanou jazdou začalo byť zrejmé, ako veľmi je dôležité, aby autá rozumeli svojim vodičom. Ak ide auto po diaľnici bez zásahu vodiča, bude musieť byť schopné odovzdať mu kontrolu aj v zložitých situáciách. Napríklad pri komplikovanej situácii pre stavebné práce alebo pri približovaní sa auta k výjazdu.

Vodiči, naopak, musia byť schopní kedykoľvek počas automatizovanej fázy riadenia znova prevziať volant a kamera sa musí uistiť o tom, že vodič nezaspáva. Ak sú oči zatvorené dlhší čas, zaznie zvukový alarm. Systém tiež interpretuje nahrávky z kamier na to, aby zistil, čo vodiči práve robia a ako sú pripravení reagovať. Podľa toho sa následne prenesenie zodpovednosti za riadenie časovo prispôsobí.

Nový systém Bosch dohliada nielen na vodičov, ale aj na všetkých ostatných spolucestujúcich. A to nielen vpredu, ale aj vzadu. S týmto cieľom monitoruje kamera umiestnená nad alebo pod spätným zrkadlom celý priestor pre cestujúcich.

Rozpozná, že si deti na zadnom sedadle neúmyselne odopli bezpečnostný pás a upozorní na to vodiča. Ak sedí spolujazdec v zadnej časti vozidla naklonený príliš dopredu alebo úplne našikmo s nohami na vedľajšom sedadle, airbagy a napínač bezpečnostných pásov ho nebudú môcť pri nehode optimálne ochrániť. Pomocou informácií nazhromaždených pomocou vnútornej monitorovacej kamery je možné určiť, v akej polohe cestujúci sedí, a nastaviť airbagy a napínač bezpečnostných pásov tak, aby poskytovali najlepšiu možnú ochranu.

Ochrana detí

Vnútorný monitorovací systém tiež zabraňuje aktivácii airbagu spolujazdca, pokiaľ je na sedadle detská sedačka. Pokiaľ ide o deti, je smutnou skutočnosťou, že sa pre ne zaparkované vozidlá môžu stať smrteľnou pascou. Napríklad v Spojených štátoch v roku 2018 prišlo o život viac ako 50 detí (zdroj: KidsAndCars.org), pretože boli na krátku chvíľu ponechané v aute alebo sa nepozorovane dostali z neho von.

Čítajte viac: Bosch ukázal prelomové inteligentné okuliare bez viditeľného displeja a kamery

Nový systém Bosch dokáže toto nebezpečenstvo rozpoznať.  Počas niekoľkých sekúnd varuje rodičov zaslaním správy na ich telefón a v prípade núdze varuje záchrannú službu. Zo zákona o horúcich vozidlách „Hot Cars Act“, ktorý sa v súčasnosti prerokováva v Spojených štátoch, je zrejmé, že majú zákonodarcovia záujem o technologické riešenia, ktoré by túto výzvu vyriešili.

Nový systém Bosch znamená tiež väčšie pohodlie pri riadení. Vnútorná monitorovacia kamera môže zistiť, kto sa chystá riadiť, a nastaviť spätné zrkadlo, polohu sedadla, výšku volantu a systém infotainmentu podľa osobných preferencií. Kameru je možné tiež použiť na ovládanie systému infotainmentu pomocou gest alebo očí.