Úvod Ostatné Pätinu ročných výdavkov na elektroniku minieme v priebehu len ôsmich týždňov

Pätinu ročných výdavkov na elektroniku minieme v priebehu len ôsmich týždňov

12

Spoločnosť GfK, ktorá sa zaoberá prieskumami trhov v celosvetovom meradle, priniesla zaujímavú štatistiku. Tá pochádza z dát mapujúcich nákupné trendy v roku 2019 a hovorí o tom, že až 20% celkových predajov elektroniky je sústredených do intervalu ôsmich týždňov. Ide o obdobie, ktoré odštartuje Black Friday a končí sa povianočnými výpredajmi v priebehu januára.

Je to celkom logické, predvianočné obdobie a januárové výpredaje tento trend výrazne ťahajú vpred, no až pätina celkového objemu financií investovaných do výbavy spotrebnej techniky je naozaj veľké číslo. V porovnaní s predchádzajúcim obdobím zaznamenal rok 2019 až šesťprecentný rast. Treba pripomenúť, že dáta pochádzajú zo západnej Európy, no nákupné trendy na Slovensku sa až tak veľmi odlišovať nebudú, skôr pôjde o menšie objemy investovaných peňazí.

Najväčším ťahúňom predajov je jednoznačne Black Friday, kde objemy nákupov vzrástli v porovnaní s bežným týždňom o 114%. V období pred Vianocami a v novoročných výpredajoch stúpli predaje o 45%, resp. 12%. V lokálnych mierkach sa samozrejme trendy rôznia podľa kultúrnych nastavení, napríklad vo väčšine kľúčových trhov je najdôležitejší Black Friday, v Číne ho hravo do vrecka skryje Singles Day, ktorý robí z 11. novembra najväčší ázijský nákupný sviatok.ň

Objem predajov v Brazílii stúpol počas Black Friday týždňa v porovnaní s bežným týždňom o 291 percent. Podobne tomu bolo aj na veľkých európskych trhoch v Nemecku, Taliansku, Poľsku, Francúzsku a Veľkej Británii. Najväčší medziročný nárast zaznamenal Black Friday v Turecku.

Analýza GfK ukázala aj to, že predaje v eshopoch nie sú počas osemtýždňového obdobia nijak výrazne vyššie ako počas priemerných týždňov. Výnimkou je jediný deň, a to Black Friday, kedy objemy predajov vzrastú o viac ako 200 percent. Až 88 percent respondentov v prieskume GfK FutureBuy potvrdilo, že sezónne zľavy ich významne podnecujú k rýchlym online nákupom. Navštevujú pritom priamo stránky predajcov namiesto toho, aby tovar vyhľadávali pomocou internetových vyhľadávačov. To znamená, že zákazník nemá jasnú predstavu čo si chce kúpiť. Radšej sa pozrie na svoj obľúbený eshop a nechá sa zlákať výhodnou cenu tovaru.

Čo sa však predávalo počas osemtýždňového obdobia najviac? Počas Black Friday šla väčšina výdajov na spotrebnú elektroniku, malé domáce spotrebiče a IT zariadenia. Počas Vianoc sa toto rozloženie trochu zmenilo vzhľadom na trendy v darčekoch. Do popredia predajov sa tak dostali malé spotrebiče, predovšetkým tie zamerané na krásu. Nasledovali fotoaparáty, videokamery a smartfóny, ktoré zostali obľúbené aj v povianočných výpredajoch.