Úvod Ostatné Prieskum – Pozrite sa, čo najviac nakupujú Slováci a v ktorej krajine...

Prieskum – Pozrite sa, čo najviac nakupujú Slováci a v ktorej krajine online nákupom dôverujú najmenej

52
Online Shopping
V nakupovaní cez internet patríme v centrálnej Európe k najaktívnejším. Foto: Negative Space, Pexels

Slováci najviac cez internet nakupujú letenky a platia za hotely, Česi online kupujú hlavne oblečenie a obuv, Maďari elektroniku

Slovákov, ktorí nakupujú cez internet, za posledných desať rokov výrazne pribudlo. V roku 2008 zhruba 23 % ľudí, ktorí využívali internet, nakupovalo online. Aktuálne je tento podiel na úrovni 59 %.

Z najnovšieho prieskumu Slovenskej sporiteľne vyplýva, že až dve tretiny ľudí nakupujú prevažne knihy, najmenej, a to ani nie štvrtina, si objednáva prostredníctvom internetu potraviny. Prieskum pre skupinu Erste zrealizovala spoločnosť IMAS International počas septembra tohto roka.

Podľa prieskumu pri nakupovaní cez internet najviac Slovákov lákajú zľavy, ktoré sú vyššie ako v kamenných obchodoch. Foto: Artem Beliaikin, Pexels

Až 60 % opýtaných Slovákov nakupuje cez internet letenky alebo platí za hotel či iné cestovné položky.

Napríklad Česi najčastejšie nakupujú cez internet oblečenie, obuv či rôzne doplnky (70 %),

Maďari zase elektroniku (43 %). Nakupovanie kníh cez internet zaznamenalo u nás najvyšší medziročný rast, a to až o vyše 15 %. V Čechách rovnako vysoký medziročný nárast zaznamenali online nákupy leteniek alebo platby za hotel či iné cestovné položky

V porovnaní s okolitými krajinami sme jasne lídrami v nakupovaní online. Dokonca aj Rakúšania sú v tomto smere za nami. Súvisí to s tým, že Slováci radi využívajú zľavy, ktoré internetové obchody ponúkajú v porovnaní s kamennými obchodmi. Najmenej z okolitých krajín využívajú nakupovanie online Maďari, je ich len polovica z tých, ktorí sú na internete.

Prieskum Eurostatu

Aj podľa údajov Európskeho štatistického úradu Eurostat je nakupovanie online v krajinách EÚ čoraz obľúbenejšie. Až 60 % ľudí v EÚ vo veku 16 až 74 rokov nakupovalo vlani online. Ide o dvojnásobný nárast oproti roku 2008.

Čítajte viac: Začal fungovať prvý online vyhľadávač udržateľnej módy v Európe

Hoci muži majú tendenciu nakupovať online o niečo viac ako ženy, podiel nakupujúcich online sa za posledných 10 rokov zvýšil viac medzi ženami (z 30 % v roku 2008 na 59 % v roku 2018) ako medzi mužmi (z 35 % v roku 2008 na 61 %) v roku 2018).

Za posledných 10 rokov sa podiel online nakupujúcich v EÚ zvýšil vo všetkých vekových skupinách, ale najmä v prípade mladších používateľov internetu vo veku 16 až 24 rokov (zo 40 % v roku 2008 na 72% v roku 2018) a tých vo veku 25 až 34 rokov (zo 46 % v roku 2008 na 78 % v roku 2018). Najvyšší podiel ľudí, ktorí nakupovali online v predchádzajúcom roku, bol v Dánsku (84 %), Spojenom kráľovstve (83 %), Holandsku (80 %), Švédsku (78%) ) a Nemecku (77 %).