Úvod Inteligentná infraštruktúra SEAT testuje inteligentnú infraštruktúru – tá by v budúcnosti mala dokázať v...

SEAT testuje inteligentnú infraštruktúru – tá by v budúcnosti mala dokázať v kritických situáciách upraviť správanie áut na ceste

19
Systém, ktorý v Barcelone testujú, odporučí vodičom optimálnu rýchlosť na to, aby prechádzali križoatkami plynulo.

V prvej fáze by vodiči mali vidieť, kedy na najbližšej križovatke naskočí zelená a akou rýchlosťou treba ísť, aby ňou prešli plynulo.  SEAT chce aby v budúcnosti v kritických úsekoch – napríklad pred nehodou na diaľnici, táto infraštruktúra dokázala napríklad plošne obmedziť rýchlosť prechádzajúcich áut.

Len nedávno sme písali o tom, že Sygic prišiel v USA so zaujímavým vylepšením svojej navigácie.  Tá po novom zobrazuje na križovatkách aj čas, kým vám naskočí zelená. A v blízkej budúcnosti by chcel vodičov v reálnom čase varovať na železničných priecestiach pred blížiacim sa vlakom.  Vyzerá to tak, že inteligentná infraštruktúra prestáva byť hudbou vzdialenej budúcnosti. S rýchlymi mobilnými sieťami 4. a 5. generácie sa stáva realitou. A nielen v zámorí, ale aj v Európe. Na jednom z pilotných projektov sa podieľa aj SEAT.

Schéma fungovania pilotného projketu.

Informácie zdieľané cez cloud

Pilotný projekt podporovaný značkou SEAT práve teraz prebieha v Barcelone. Podieľa sa na ňom aj španielske ministerstvo dopravy, magistrát mesta Barcelona a spoločnosť ETRA. Aktuálne prepája vozidlá so semaformi a centrálnym dispečingom riadenia premávky, takže vodiči dostávajú v reálnom čase informácie o aktuálnej situácii na svojej trase. Okrem toho umožňuje informácie o nehodách na diaľniciach zasielať rovno do vozidiel bez nutnosti využívať na to elektronické informačné tabule. Automobily a infraštruktúra sú navzájom prepojené pomocou cloudu mobilným dátovým pripojením s reakčnou dobou 300 milisekúnd.

Vozidlo využívané v tomto pilotnom projekte je vybavené potrebnou technológiou, zabezpečujúcou digitálne prepojenie s jeho okolím a prijíma informácie dodávané centrálnym dispečingom riadenia premávky do cloudu. To umožňuje informovať vodičov  o tom, čo sa deje pred nimi v reálnom čase.

Súčasťou projektu, ktorý SEAT aktívne podporuje,  je aj prepojenie automobilov so semaformi. Semafor vysiela do cloudu informáciu o svojom aktuálnom stave a o tom, kedy sa zmení. Automobil prijme túto informáciu, vyhodnotí ju a odporučí vodičovi takú rýchlosť, aby križovatkou prešiel plynulo. Dôležité je, že systém funguje iba vtedy, ak vozidlo neprekračuje povolenú rýchlosť.

V budúcnosti zasiahne aj aktívne

Funkcionalita systému by mala byť v budúcnosti rozšírená o správy, týkajúce sa teploty na trase, vrátane teploty vozovky, informácií o nehodách a ďalších obmedzeniach. Vodič ich bude vidieť v reálnom čase na displeji svojho infotainmentu. V prípade dôležitých informácií, napríklad nehody, ktorá sa stala pred vozidlom, vodič dostane neprehliadnuteľné akustické aj vizuálne varovanie dostatočne včas na to, aby prispôsobil rýchlosť jazdy a nevyvolal následnú kolíznu situáciu.

V budúcnosti pri čiastočne autonómnych a autonómnych vozidlách by mal takýto systém dokázať v kritických situáciách zasiahnuť aj priamo do riadenia áut. To znamená, že napríklad pred úsekom s nehodou obmedzí ich rýchlosť aj bez zásahu vodiča.