Úvod Inteligentné autá Subaru EyeSight: Bezpečnostný systém, fungujúci ako ľudské oči

Subaru EyeSight: Bezpečnostný systém, fungujúci ako ľudské oči

17
EyeSight
EyeSight - takto vyzerajú "oči" Subaru,

Systém EyeSight využíva dvojicu kamier, ktoré skutočne fungujú podobne ako ľudské oči. S ich pomocou si neustále vytvára trojrozmerný model okolia, takže dokáže rozpoznať nielen vozidlá, ale aj chodcov alebo cyklistov. A hlavne – je schopný presne stanoviť ich vzdialenosť, rýchlosť a smer pohybu.

Bezpečnostné systémy sa v posledných rokoch vyvíjajú naozaj búrlivo. EyeSight si zaslúži našu potzornosť, lebo je technologicky odlišný od väčšiny ostatných. Jeho reakcie sa asi najviac približujú reakciám človeka v situácii, ak by mal rýchle reflexy a nonstop venoval jazde stopercentnú pozornosť.

To, že je EyeSight súčasťou výbavy auta, spoznáte podľa dvoch malých stereokamier, nachádzajúcich sa naľavo a napravo od vnútorného spätného zrkadla. To sú vlastne tie „jeho oči“ pozerajúce sa vpred, pričom ich zorné pole je limitované približne 35-stupňovým uhlom a vzdialenosťou okolo 110 metrov.

EyeSight
Systém EyeSight sa spolieha výlučne na kamery.

Stereokamery odhadujú vzdialenosť veľmi podobne ako ľudské oči – na základe analýzy posunu obrazu. Pri porovnávaní „pohľadu“ z oboch kamier vykazujú blízke objekty väčší posun obrazu než vzdialenejšie. To využívajú aj pri adaptívnom tempomate (fungujúcom od. nuly až po rýchlosť 180 km/h), systém si však všíma aj to, či auto pred vami zapne brzdové svetlá, a ak áno, z preventívnych dôvodov začne brzdiť intenzívnejšie.

Okrem tejto funkcie však EyeSight združuje ďalšie, nie celkom obvyklé. Jednou z nich je výstraha pri štarte vozidla vpredu. Inými slovami, ak stojíte na križovatke alebo v kolóne za nejakým autom, kamery systému EyeSight ho sledujú za vás.

Dáva pozor aj za vás
V prípade, že nevenujete situácii pred sebou dostatočnú pozornosť, napríklad hľadáte niečo v skrinke pred spolujazdcom, kolóna sa medzičasom pohne a auto pred vami sa vzdiali na viac ako tri metre, ozve sa akustické varovanie, ktoré vás upozorní, že je čas vyraziť.

EyeSight si však všíma celý čas (presnejšie od rýchlosti nad 60 km/h)  aj to, či ste na jazdu dostatočne sústredení. Ak nie a  v dôsledku únavy a v rámci jazdného pruhu jazdíte nerovnomerne z jednej strany na druhú, upozorní vás na to akusticky aj vizuálne. EyeSight teda zároveň slúži aj pre asistent na udržiavanie v jazdnom pruhu, pri ňom kamery sledujú krajnicu a stredovú čiaru. Ak chýbajú, sú nekvalitné, ale je ich tam viac, môže občas prísť k obmedzeniu tejto funkcie.

Ďalšou zaujímavou funkciou je protikolízne ovládanie škrtiacej klapky. Znie to komplikovane, ale princíp je jednoduchý. Ak auto zistí, že je pred ním statická prekážka a vy ste napríklad pri rozbiehaní príliš stlačili plyn, dočasne obmedzí výkon motora, rozbehnutie bude pomalšie.  Tým získate čas na to, aby ste chybu napravili. Samozrejme, protikolízne brzdenie funguje aj počas jazdy, systém dokáže rozpoznávať pohybujúce sa objekty, teda nielen autá, ale aj bicykle, motorky, chodcov a aktívny je až do rýchlosti 160 km/h. Ak zistí, že k objektu pred vami sa blížite prirýchlo, najprv vás varuje akusticky a opticky, ak to nepomôže, začne vozidlo sám pribrzďovať so zvyšujúcou sa intenzitou.

Ako jazdí najnovšie Subaru Outback aj so systémom EyeSight si môžete pozrieť vo videoteste, vytvorenom naším partnerským portálom StartStop.sk:

V meste, teda do rýchlosti 50 km/h, dokáže kolízii zabrániť úplne, pri vyšších rýchlostiach aspoň zníži jej následky. Urobí tak aj vďaka tomu, že v kritickej situácii zasiahne cieleným pribrzďovaním kolies aj do činnosti stabilizačného systému VDC.

Čítajte viac: Nový Cadillac Escalade je prvým autom so zakriveným displejom

EyeSight nie je systém pre autonómnu jazdu. Nedokáže prevziať dočasne kontrolu nad vozidlom a udržiavať ho automaticky v jazdnom pruhu. Je to preventívny systém, ktorý prichádza k slovu len v problematických situáciách Keďže ide o optický systém, ktorý sa spolieha výlučne na tieto kamery a nevyužíva žiadne iné radarové alebo laserové senzory, tak  „vidí“ približne tak, ako šofér, teda v noci alebo pri zhoršenom počasí (hmla, dážď, silné sneženie) je jeho účinnosť limitovaná.